Design that makes a difference

Tilbake på skolebenken.

 

“CHECK IN: EXCITED”

Det er mandag og klokken er 08.50. Det strømmer på med noen kjente ansikter, men de fleste er nye. Dette liker jeg. Nytt kurs, nytt sted og nye mennesker! Det veksles mellom norsk og engelsk I korridorene hos NHH Executive, mens vi hver for oss kikker oss nysgerrig rundt i rommet hvor vi om kort tid skal bli enda bedre kjent. Første skoledag – en blandet følelse av store forventinger og lengsel etter å lære noe nytt! Jeg er klar kjenner jeg. Det første jeg legger merke til i seminarrommet er en smilende, tyggistyggende mann (kanskje fra Spania?), som ønsker oss velkommen. Det er Federico. Han oser av god energi, lekenhet og kunnskap. En ukjent mann med briller står like ved han. Han ser veldig teknisk ut tenker jeg og oppdager senere at han er professor fra NTNU og Stanford University. 

Blikket vandrer videre gjennom rommet og jeg oppdager at det er fem store bord med hver sine skilt på; TRYG, TV2, VestDavit og Nasjonalt Senter for Mat, Helse og Fysisk aktivtet. Realiteten slår meg. Her er det store aktører involvert med reelle prosjekter som skal løses i løpet av 10 måneder! Dette blir ikke noe barnehage-opplegg, nei. Jeg vet fra før at alle som deltar er meget erfarne ledere med bakgrunn innen markedsføring, design, arkitektur, økonomi og teknologi. Det er bra – jeg kommer til å bli utfordret fra andre fagfolk, flinke ledere og grundere fra ulike disipliner. Så på få sekunder endrer jeg tankesett og ser at alle deltagerne hiver seg over et bord med diverse glitter, lim, papir, saks, fargestifter og annet stas fra Hobbykjelleren. De lager egne navneskilt. He he, barnehage ja! Jeg flirer og liker det jeg ser. Uansett hvor gammel man er – det er alltid like gøy å leke med papir, saks og fargestifter.

Like engasjert som de andre setter jeg i gang. Hvordan vil jeg at folk skal tyde mitt navneskilt eller tolke meg? Designeren i meg tenker umiddelbart “Less is more”. Det skal være enkelt og lesbart fra lang avstand. “Første test” hører jeg noen sier. Akkurat som jeg også tenkte! Jeg skal være synlig fra lang avstand, alle skal kunne lese mitt navn. Heldigvis redder den smilende tyggistyggende mannen, som viser seg å være latinamerikaner, meg fra mine egne analytiske tanker som kunne ha kjedet hvem som helst til døde og gir beskjed om at vi setter i gang. Takk og pris! Jeg trenger virkelig en pause fra hverdagens rutiner.

 

“CHECK OUT: FEELING INSPIRED”

Vi får en rask innføring om hva kurset skal inneholde og spesielt med fokus på første modul som handler om EMPATI hvor vi blant annet får se en nydelig og godt forklart animasjonsfilm “Brené Brown on Empathy”. Kursleder Federico Lozano ber oss kalle han Fede. Han har flere år av teoretisk og praktisk erfaring med bruk av Human-Centered Designmetoder i små og store bedrifter. I tillegg til mye nyttig teori om Design Thinkings historie fikk vi en rask innføring om hvordan professor David Kelly fra Stanford University og grunder av IDEO har hjulpet flere bedrifter i å lykkes i bruk av strategisk design. Steve Job's Apple er en av de mest kjente.

Dag 2 fikk vi besøk av to kaospiloter fra den velkjente og alternative businessskolen i Aarhus, som lærte oss blant annet å alltid starte en workshop med “å sjekke inn” eller “check in” med det man føler der og da. Dagen avsluttes med å sjekke ut hvor man gjentar dette igjen. En fin, enkel og lett å huske-øvelse som jeg har allerede tatt i bruk i jobbsammenheng.

De neste dagene besto av flere fysiske- og mentale aktiviteter hvor vi fikk utforske ulike observasjons- og empatiøvelser. Noen av oppgavene bestod av:
 

Det var simpelthen umulig å kjede seg og jeg tror ikke en eneste gjesp var å se i rommet i løpet av de tre dagene vi var sammen. Dette var kun en smakebit og so far, so good!

Nå skal jeg sammen med TV2-teamet ta disse metodene i bruk i neste fase og se hva vi lærer av de som ser på TV og de som ikke ser på TV i dag.

 

– Anita, kreativ leder

 

Les mer om Design Thinking: Strategic Design for Innovation:

dtbergen.no